Welkom,

Welkom bij de blog van de trendwatching. Wij zijn studenten van Hogeschool Inholland te Rotterdam die de differentiatieminor "De wereld van communicatie" volgen. In deze blog is de theorie te vinden die wij behandelen. Daarnaast kunt u de individueel gemaakte opdrachten bekijken door op de naam van de desbetreffende bijdrager rechts te klikken. We proberen alles zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk weer te geven en zullen met verschillende categorieen en links werken.

Veel lees plezier!

Franks Rijsdijk, Rachieda Jamaloodin, Hounaine Dadda, Emir Mujovic, Renate Pronk, Jocelyn Hoffman.

Categorieen

dinsdag 16 september 2008

Trendniveaus

Trendonderzoek begint met het verzamelen van actuele gegevens. Deze hoop van actuele gegevens zeggen nog niets, maar wanneer deze geanalyseerd en naast elkaar gelegd gaan worden komt naar voren wat belangrijk is op korte en lange termijn. En welke trends er kunnen onstaan.


Korte termijntrends kunnen worden onderscheiden in product- en markttrends. Een producttrend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. De markttrend beweegt zich op markt- of op brancheniveau. Bij consumententrends is de consument de bepalende factor. Het gaat hier niet meer zozeer om producten maar om gedrag, voorkeuren en behoeften. Megatrends als individualisering, vergrijzing of globalisering zijn maatschappelijke ontwikkelingen.


Geen opmerkingen: