Welkom,

Welkom bij de blog van de trendwatching. Wij zijn studenten van Hogeschool Inholland te Rotterdam die de differentiatieminor "De wereld van communicatie" volgen. In deze blog is de theorie te vinden die wij behandelen. Daarnaast kunt u de individueel gemaakte opdrachten bekijken door op de naam van de desbetreffende bijdrager rechts te klikken. We proberen alles zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk weer te geven en zullen met verschillende categorieen en links werken.

Veel lees plezier!

Franks Rijsdijk, Rachieda Jamaloodin, Hounaine Dadda, Emir Mujovic, Renate Pronk, Jocelyn Hoffman.

Categorieen

dinsdag 16 september 2008

Wat is een trend?

Wanneer je de vraag ‘Wat is een trend?' stelt aan verschillende mensen zullen er veel verschillende antwoorden naar voren komen. De definitie van een trend is voor veel mensen verschillend. Er zijn allerlei voorbeelden van trends te noemen, trends zijn er dan ook in alle vormen en maten. Daarom gaan we in dit gedeelte uitleggen wat een trend is.

De definitie van een “trend” volgens van Dale is als volgt:

1 Ontwikkelingslijn,met name het algemene verloop van statistische cijfers -> neiging,
richting, tendens.
2 Nieuwe mode, heersende toon.

In de wetenschap worden trends vaak in cijfers uitgedrukt. Deze cijfers komen voort uit onderzoeken die door de wetenschap op de maatschappij worden losgelaten. Deze onderzoeken gaan bijvoorbeeld over; de groei van de economie, veranderingen in de samenleving, of de stijging van het aantal verkeersdoden en criminaliteit.

Het woord 'trend' zoals dit bedoel wordt in de tweede definitie genoemd door van Dale doelt veel meer op de heersende toon in bijvoorbeeld de mode, omgangsvormen en levensstijlen. Het gaat hierbij veel meer om sociologische en culturele ontwikkelingen.

Naast de van Dale geven vele boeken hun opvatting van de definitie van een trend. Zoals bijvoorbeeld de hieronder genoemde definities:

Het begrip ‘trend’ heeft veel verschillende definities. Hiervan zullen wij enkele voorbeelden geven aan de hand van de theorie die wij erop hebben nageslagen.
In het boek “Het verschijnsel toerisme, verleden, heden, toekomst” wordt een trend omschreven als een kort maar krachtig begrip, namelijk:
‘Een duurzame maatschappelijke ontwikkeling’.

Het “Van Dale woordenboek” omschrijft een trend als het volgt:
‘Richting waarin zich iets ontwikkelt, nieuwe mode’.

Het boek “Van Trends naar Brands” omschrijft een trend als:
‘Ontwikkelingslijn, met name het algemeen verloop van statische cijfers, nieuwe mode, heersende toon’.

Het boek “Dienstenmarketingmanagement” omschrijft een trend als volgt:
‘Een richting of volgorde van gebeurtenissen die voortstuwende kracht en duurzaamheid vertoont’.

Als wij kijken op het gebied van marketing, dan kunnen wij daaruit nog een definitie vormen van het begrip trend, namelijk:
‘Een onderliggend patroon van afzetgroei of –neergang dat wordt veroorzaakt door elementaire veranderingen in de bevolking, kapitaalvorming en technologie’.

Zoals te zien is, zijn er vele soorten definities voor het begrip ‘trend’. Wij gaan uit van het feit dat trends zowel kwalitatief als kwantitatief voor kunnen komen en worden bepaald door verschillende trendfactoren. Deze trendfactoren zijn:
- Ecologie
- Cultuur, Sociologie
- Politiek
- Economie
- Demografie
- Technologie

Geen opmerkingen: