Welkom,

Welkom bij de blog van de trendwatching. Wij zijn studenten van Hogeschool Inholland te Rotterdam die de differentiatieminor "De wereld van communicatie" volgen. In deze blog is de theorie te vinden die wij behandelen. Daarnaast kunt u de individueel gemaakte opdrachten bekijken door op de naam van de desbetreffende bijdrager rechts te klikken. We proberen alles zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk weer te geven en zullen met verschillende categorieen en links werken.

Veel lees plezier!

Franks Rijsdijk, Rachieda Jamaloodin, Hounaine Dadda, Emir Mujovic, Renate Pronk, Jocelyn Hoffman.

Categorieen

woensdag 29 oktober 2008

Wat is conceptlancering

Wat is een conceptlancering?
Het concept op de markt brengen. Of het nou gaat om goederen of diensten. Zonder een goede conceptlancering kan men eigenlijk al zeggen dat het gaat floppen. Dus je lancering moet spraakmakend zijn. De communicatie naar je doelgroep toe moet sterk informatief van aard zijn en overtuigend. Men moet een goede omschrijving hebben van het concept en stelt vooraf je doelgroep, communicatiedoelstelling, je daadwerkelijke boodschap, je kiest je medium en tot slot verzamel je de feedback. Het is belangrijk dus om de communicatiemiddelen te gebruiken die veel door de doelgroep wordt gebruikt. Het aantal middelen die hierbij in kunnen worden gezet zijn groot. Het meest bekende middel is natuurlijk reclame op de radio, internet, op TV of in de krant, maar dit zijn dure middelen om in te zetten en niet altijd de meest succesvolle. Reclame filmpjes kunnen bijvoorbeeld irritatie opwekken en zo juist averechts werken. Hoe goed je concept op zichzelf ook is, als je de mensen niet weet te doordringen met het nut ervan dan is het geheel niet geslaagd te noemen. Het gekke is ook dat slechte concepten wel succesvol gelanceerd kunnen worden door gebruik van een doordacht marketing-communicatie plan, maar hierbij moet wel worden gezegd dat een concept wel moet voldoen aan de beschrijving in de communicatie middelen want een product de hemel in prijzen kan verkeerd uitpakken als blijkt dat het niet allemaal waar wordt gemaakt. Waar het bij de ontwikkeling van een concept ging om de functionele eigenschappen van het concept gaat het bij de lancering vooral om het uiterlijke, het imago van het concept.

Geen opmerkingen: